Sähköpostikampanjointi on erinomainen tapa saavuttaa kampanjallesi suuri yleisö ja edesauttaa sanomasi levikkiä. Kampanjan luomisessa on syytä ottaa huomioon muutamia tärkeitä asioita, jotta kampanjasi sanoma on selkeä ja tehokas. Sähköpostilista on yksi tehokkaimmista markkinointivälineistä, joita yrittäjällä tai yrityksellä on ulottuvillaan. Kampanjan luominen on helppoa, mutta menestyksen takaamiseksi tulee yrityksen tietää enemmän kuin pelkät sähköpostikampanjoinnin perusteet.

zohoemailSähköpostikampanjoinnin ensimmäinen ja potentiaalisesti vaikein haaste on saada ihmiset avaamaan lähettämäsi sähköpostiviesti, saati sitten lukemaan viesti kokonaisuudessaan. Roskasähköpostiin tottuneet ihmiset voivat helposti klikata kampanjasähköpostiviestin roskakoriin koskaan edes avaamatta sitä. Onneksi on kuitenkin olemassa keinoja, joita käyttää ja samalla välttää viestin joutuminen suoraan roskakoriin.

Dynaamiset listat

Luodessasi sähköpostikampanjaa, harkitse dynaamisten listojen käyttöä. Suuri osa listoista, joita netissä lähetetään, ovat niin kutsuttuja staattisia listoja jotka ladataan sähköpostipalvelimelle, missä ne pysyvät muuttumattomina. Dynaamisten sähköpostilistojen etu on se, että ne auttavat kohdistamaan postit eri kohderyhmille tavalla, joka tavoittaa laajimman mahdollisen yleisön. Tästä syystä dynaamisten listojen suosio kasvaa koko ajan, ja sähköpostilistausten kehittyessä ne ovatkin hyvää vauhtia korvaamassa staattiset listat kokonaan. Valitse siis dynaamisuus staattisuuden sijaan, ja pääset sähköpostikampanjoinnissasi lupaavampaan alkuun.

Joko osoitekirjaan tai roskakoriin

Edellä mainittu ongelma suoraan roskakoriin joutumisesta on ratkaistavissa osoitelistalle pääsyllä. Osoitelistalle pääsy ei kuitenkaan ole lasten leikkiä. Voit yrittää tätä lisäämällä jokaiseen lähettämääsi kampanjasähköpostiin osion, jossa pyydät vastaanottajaa lisäämään sinut osoitekirjaansa. Osoitelistalle pääsy on sähköpostimarkkinoinnissa todella tärkeää, sillä listalle pääsy takaa sen, että sähköpostisi läpäisevät mainos- ja roskapostifiltterit, joita ihmisten sähköpostitileillä usein on.

Toinen, aivan yhtä tärkeä ellei tärkeämpikin elementti, on sähköpostiviestisi otsikko. Käytä riittävästi aikaa otsikkosi luomiseen – älä vain hutaise otsikkokenttään ensimmäisenä mieleen juolahtanutta otsikkoa. Otsikkosi tulisi olla mahdollisimman houkutteleva ja vedota mahdollisimman moneen ihmiseen vastaanottajalistallasi. Huono otsikko voi pilata mahdollisuutesi ja jouduttaa kampanjaviestisi suoraan roskiin, joten ota nämä asiat huomioon viestiä suunnitellessasi. Tarpeeksi houkuttelevan otsikon keksiminen ja sähköpostilistoille pääseminen on kieltämättä haastavaa ja melko aikaa vievää, mutta kärsivällisyys usein palkitaan.

Muotoilu

On tärkeää tehdä kampanjaviestistäsi mahdollisimman visuaalinen ja houkutteleva. Jos et itse ole HTML-ekspertti, palkkaa avuksesi ammattilainen – ammattilaisen kädenjälki tässä tapauksessa maksaa itsensä takaisin. Tee luonnoksia ja harkitse tarkkaan, mihin kohtaan viestiäsi tahdot sijoittaa kuvat ja tekstit ja millaisia kuvia tahdot lisättävän. Elementtien sijoittelun tulisi palvella kampanjasi sanomaa ja tähdätä yhteen ja samaan lopputulokseen: kampanjasi menestymiseen. Sähköpostiviesteissä ei tule aliarvioida personalisoinnin voimaa: olet varmasti aiemmin kerännyt sähköpostilistojesi tietoja, joten esimerkiksi vastaanottajan etunimen lisäys tervehdyksen jälkeen saa hänet varmemmin kiinnittämään huomionsa kampanjaviestiisi.

Nykypäivänä melkein jokaisella ihmisellä on käytössään jokin mobiililaite, kuten tabletti tai älypuhelin. Sähköpostikampanjoinnissa tulee siis ottaa tämäkin aspekti ehdottomasti huomioon. Kun yhä useampi ihminen saa sähköpostinsa mobiililaitteeseen, on tärkeää että suunnittelet sähköpostikampanjasi mobiililaiteystävälliseksi. Sisällön soveltuvuus mobiililaitteille tulee ottaa huomioon muun muassa lisättäessä kampanjaan erinäisiä palstoja, tai esimerkiksi paljon kuvia, joissa kussakin on korkea resoluutio. Vaikka kampanjasi siis näyttäisi loistavalta tietokoneen näytöltä katsottuna, tarkista aina ulkomuoto myös mobiililaitteella, sillä näkymä saattaa olla hyvinkin erilainen. Myös liika teksti tai liian lähekkäin olevat linkit saattavat aiheuttaa ongelmia mobiilinäkymässä. On siis tärkeää räätälöidä kampanjasi sisältö siten, että se näyttää yhtä hyvältä sekä tietokoneen, että mobiililaitteen näytöltä katsottuna. Liitä kampanjaasi kevyitä, helposti ladattavia kuvia, ja koeta saada koko viestisi mahtumaan kahteen kolumniin lukijaystävällisyyden maksimoimiseksi.