Sähköpostilista on nykyään tärkeä ja oleellinen osa yrityksen markkinointia. Listan avulla yrityksen tuotteista tai palveluista kiinnostuneet saavat helposti ja nopeasti tiedon yrityksen kuulumisista tai vaikkapa uusista tuotteista. Sähköpostimarkkinoinnista onkin tullut eräs tärkeimmistä markkinointikanavista, sillä ihmiset seuraavat saapuvia sähköpostejaan yleensä säännöllisesti.

Mitä enemmän ihmisiä sähköpostilistalla on, sitä enemmän yrityksellä on potentiaalisia asiakkaita, jotka voivat milloin tahansa huomata uutiskirjeessä jotain mitä he haluavat tai tarvitsevat. Harva esimerkiksi käy päivittäin tarkastamassa yrityksen tuotevalikoimaa saadakseen selville, onko valikoimaan ilmestynyt jotain kiinnostavaa.

Uutiskirjeiden sisältö

Yrityksen uutiskirje voi tietysti sisältää mitä tahansa olennaista tietoa, mutta uusien sähköpostilistalle liittyvien tilaajien saamiseksi sisällössä tulisi olla jotain houkuttelevaa. Kukaan ei halua asiasisällöltään olematonta tai huonolla kielellä kirjoitettua uutiskirjettä. Sisällön tulisi sisältää tietoa yrityksen senhetkisestä toiminnasta tai esimerkiksi uusista tuotteista tai palveluista. Myös erilaiset edut ja tarjoukset kannattaa ehdottomasti mainita uutiskirjeessä.

Hyvä tapa houkutella uusia uutiskirjeen tilaajia onkin asettaa sivustolle laadukas esimerkkiuutiskirje. Jos uutiskirjeellä on jo paljon tilaajia, kannattaa tilaajien määrä mainita esimerkiksi tilaamispainikkeen vieressä, sillä suuri määrä tilaajia kertoo siitä, ettei uutiskirjeen sisältö ole turhaa. Samassa yhteydessä voi hyvin mainita myös yrityksen seuraajien määrän sosiaalisessa mediassa.

Kuinka tarjota mahdollisuutta liittyä sähköpostilistalle?

Mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle tulisi olla yrityksen verkkosivuilla nopeasti löydettävissä ja helpossa paikassa, esimerkiksi verkkosivujen etusivulla tai yhteystietojen yhteydessä. Olisi kuitenkin hyvä, jos mahdollisuus tilata uutiskirje olisi nähtävillä kaikkialla sivustolla, sillä halu tai ajatus uutiskirjeen tilaamisesta voi syntyä missä vaiheessa tahansa sivustoa selatessa. Jos mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle ei ole ajatuksen syntyhetkellä näkyvissä, voi se unohtua. Harva jaksaa etsimällä etsiä mahdollisuutta sähköpostilistalle liittymiseen.

Hyvä tapa on myös tarjota sähköpostilistalle liittymistä rekisteröitymisen tai tilauksen yhteydessä. Mahdollista on myös lähettää esimerkiksi kaikille sivustolla sähköpostiosoitteensa antajille sähköposti, jossa olevan linkin kautta he voivat rekisteröityä uutiskirjeen tilaajiksi.

Miksi ihmiset liittyvät sähköpostilistalle?

Ihmiset eivät halua liittyä sähköpostilistalle, ellei heillä ole syytä siihen, eikä ketään tulisikaan koskaan lisätä listalle ilman suostumusta. Syy liittyä listalle voi olla esimerkiksi uutiskirjeen mukana tuleva ladattava lehti tai esimerkiksi jäsenyys yhteisöön tai pääsy verkkosivun tiettyyn sisältöön. Erilaiset alennuskupongit ovat myös toimiva houkutin sähköpostilistalle liittymiseksi.

Uusia uutiskirjeen tilaajia voivat myös houkutella vanhojen tilaajien positiiviset kommentit uutiskirjeestä tai tieto siitä, kuinka muut ovat hyötyneet sähköpostilistalle liittymisestään.

Mainosta!

Ensisijainen paikka mainostaa uutiskirjettä on tietysti yrityksen kotisivut. Mainostaa kannattaa kuitenkin myös muualla, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Uutiskirjettä voi myös mainostaa muun yrityksen mainonnan yhteydessä esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa tai muissa mainoksissa tai jokaisen tilatun tuotteen mukana lähetettävässä mainoslehtisessä tai sähköpostissa.

Uusia tilaajia voi pyrkiä hankkimaan myös uutiskirjeessä olevalla painikkeella, jonka kautta tilaajat voivat suositella kirjettä myös ystävilleen.

Uutiskirjeen tilaamisen yhteydessä kannattaa tuoda muutamalla sanalla julki myös yrityksen yksityisyyden suoja, esimerkiksi kertomalla mitä tietoja henkilöistä kerätään, mihin tietoja käytetään ja kuinka tiedot on suojattu. Tällainen informaatio herättää käyttäjissä luottamusta.

Miten saada tilaajat pysymään sähköpostilistalla?

Jos haluaa pitää uutiskirjeen tilaajat listalla mahdollisimman pitkään, on syytä välttää liian tiheää uutiskirjeiden lähettelyä. Päivittäin sähköpostiin pamahtava, asiasisällöltään köyhä uutiskirje ärsyttää monia ja uutiskirjeet päätyvät näin helposti roskapostikansioon.

Harvemmin lähetettävän uutiskirjeen sisältö on usein monipuolisempaa, sillä parissa päivässä ehtii harvoin tapahtua kovin paljon mainitsemisen arvoista. Olennaista onkin pitää huoli siitä, että uutiskirjeen sisältö on jokaisella lähetyskerralla sellaista, jota tilaajien kannattaa odottaa. Edut, mielenkiintoiset uutiset ja huoliteltu sisältö pitävät mielenkiintoa yllä.