Oletko koskaan eksynyt syystä tai toisesta verkkosivulle jonka ulkoasusta huomaat jo heti ensisilmäyksellä, että sivua ei ole päivitetty muutamaan vuoteen? Kuvat ovat jokseenkin epätasapainoisia, viimeisin ”postaus” näkyy olevan vuodelta 2012 ja sivu muistuttaa muutenkin hylättyä koiraa Parkanon rautatieasemalla. Näitä esimerkkejä löytyy aivan liian paljon niin yksityisiltä, kuin yritystenkin verkkosivuista. Onneksi internetistä löytyy erinomaisiakin esimerkkejä tehokkaista, luovista ja toimivista verkkokampanjastrategioista.

SEOkampanjInternetin kiehtovassa maailmassa verkkosivustolla ei ole ruhtinaallisesti aikaa vakuuttaa sivulla vierailijaa, sillä ihmiset päättävät keskimäärin viidessä sekunnissa miellyttääkö avoinna oleva verkkosivu heitä. Näin ollen erityisesti yritysten pitää vakuuttaa ihmiset muutamassa sekunnissa siitä, että kyseisellä sivustolla kannattaa pysyä ja jatkaa navigointia. Usein koko etusivu ei ole edes ehtinyt latautua loppuun asti näiden sekuntien aikana. Koska verkkosivun ulkonäkö on näin tärkeää, käydään läpi muutama elintärkeä elementti, joiden avulla sinä käyttäjänä tai tulevaisuuden yrittäjänä pääset käsiksi menestyvän verkkokampanjan rakentamiseen. Varsinkin uusille yrittäjille internet tarjoaakin rajattomasti ideoita, resursseja ja vaihtoehtoja yritystoiminnan kehittämiseen.

Pohjatyö

Lähdetään kuitenkin liikenteeseen perusasioista. Hoppu on monen asian loppu. Tämä tarkoittaa sitä, että hyvän kampanjan luomista varten pitää tehdä paljon tutkimustyötä, jonka pohjalta voit tehdä päätöksiä faktojen avulla. Hyvin tehdyt kotiläksyt antavat sinulle mahdollisuuden palata takaisin perusteisiin ennen kuin aloitat varsinaisen talon rakentamisen. Ensiksi sinun tulee itse ymmärtää ja sisäistää yrityksesi brändi. Hyvä tuote tai palvelu ei riitä menestyvän yrityksen luomiseen, vaan siihen vaaditaan juurikin hyvä brändi. Vertaile esimerkiksi Applea ja Nokiaa. Applen iPhone ei ollut teknisesti mitenkään huimaavasti edellä Nokian tuotteita, mutta kuluttajat samaistuvat Applen brändiin enemmän kuin Nokiaan. Mieti siis minkälaisia yhteiskunnallisia arvoja yrityksesi edustaa ja pyri välittämään näitä arvoja oman tuotteen tai palvelun kautta.

Visuaalinen ilme

Minkälainen luonne sinulla itselläsi on? Onko yrityksesi peilikuva sinusta vai onko yritystoimintasi luonne toisenlainen? Mikäli yritystoimintasi perustuu rentoon tekemiseen, jossa luovuus priorisoidaan jäykkien käytäntöjen edelle, tulisi miettiä näkyykö tämä itse yrityksen brändissä ja siten myös kotisivulla? Oikeiden kontrastien, värien ja sommittelun käyttö verkkosivulla luo vierailijoille käyttäjäystävällisen navigointikokemuksen, joka tarkoittaa automaattisesti sitä että he viettävät enemmän aikaa sivuillasi.

Hyvin suunniteltu yrityksen logo tekee heti alkuvaiheessa pesäeron voittajan ja häviäjän välillä. Mutta oikeanlaisen logon suunnittelu vaatii yrityksen brändin tuntemista ja sitä, että ymmärrät brändin tarkoituksen kuluttajien silmissä. Tarvitaan myös taittoa tuoda yrityksen brändi esille oikealla tavalla. Siten voit sitoa verkkokampanjat suoraan yrityksen digitaaliseen ulkoasuun luoden konkreettisen ja kokonaisvaltaisen paketin. Mutta ennen kuin aloitat uuden kampanjan, sinun tulee suunnitella huolellisesti kampanjasi päätavoite ja mitä haluat kampanjallasi konkreettisesti saavuttaa. Haluatko markkinoida uutta tuotetta tai palvelua, yritätkö päästä lähemmäksi uutta asiakas-segmenttiä vai pyritkö hyötymään uusien trendien luomista mahdollisuuksista? Nämä ovat erittäin olennaisia kysymyksiä, sillä aloittelevana yrittäjänä resurssisi ovat todennäköisesti rajatut, eikä sinulla ei ole varaa keittää montaa soppaa samanaikaisesti.

Kilpailu

Elämme markkinataloudessa, joka tarkoittaa siis sitä, että kilpailu on pääosin rajoitteista vapaata. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että kohtaat matkasi varrella muitakin yhtälailla motivoituneita ja osaavia alan yrittäjiä. Tutki mitä kilpailijat tekevät ja miten he toimivat. Tee yksinkertainen SWOT-analyysi, jossa listaat yrityksesi vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Sen jälkeen vertaa markkinoiden kilpakumppaneita ja selvitä mitä teet paremmin kuin muut. Toisin sanoen pidä ystävät lähelläsi, mutta viholliset vieläkin lähempänä! Ja mikä tärkeintä, yhteistyö kilpakumppaneiden kanssa voi tuottaa yhteisiä etuja. Kilpailun ei aina tarvitse olla nollasummapeliä.

Työkalut verkkokampanjan luomiseen

InstagramxMinkälaisia työkaluja sinun pitäisi käyttää hyvän verkkokampanjan luomiseen, ylläpitoon ja analysointiin? Ensiksi kannattaa unohtaa kalliiden markkinointikonsulttien palkkaaminen, sillä heidän tuntitaksansa ovat Suomessa todella korkeita, eikä budjettisi ole pohjaton. Onneksi verkkomaailmasta löytyy erinomaisia, ja usein edullisia, työkaluja tähän tarkoitukseen. Ja mikä parasta, tekemällä oppii. Muutaman kampanjan jälkeen olet jo alan ammattilainen. Kaikki yritykset käyttävät nykyään SEO- eli hakukoneoptimointia, jonka avulla yrityksen hakutuloksia voi nostaa esimerkiksi Googlessa. Käytännössä SEO-analyysi antaa sinulle myös reaaliaikaista tietoa yrityksesi sivulla tapahtuvasta liikenteestä. Tämän arvokkaan datan avulla näet esimerkiksi mistä maasta vierailijat tulevat ja löysivätkö he sivuillesi esimerkiksi hakukoneen vai sosiaalisen median kautta.

Sosiaalisesta mediasta puheen ollen, Facebook, Twitter, LinkedIn, Tumblr ja Instagram ovat kaikki some-kanavia, joiden kautta pääset käsiksi jo valmiiksi olemassa oleviin kuluttajasegmentteihin. Voit luoda yrityksellesi ilmaisen käyttäjätilin ja käyttää edullisia kampanjoita, jotka ilmestyvät käyttäjien sivuille automaattisesti. Voit myös asettaa kampanjan kuluttajasegmentti filtterit, joiden kautta voit määritellä halutun kohderyhmän ikäjakauman, sukupuolen, asuinpaikan ja kiinnostuksen kohteet. Sosiaalisen median avulla sinun ei tarvitse luoda laajoja ja tulkinnanvaraisia kampanjoita, vaan voit rajata oman asiakassegmentin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jokainen sijoitettu euro käytetään sataprosenttisesti hyväksi.

Nettikasinot ovat uuden ajan markkinointiguruja. Ne osaavat rakentaa toimivan konseptin oikeanlaisen brändin ympärille ja houkutella näin kuluttajia tutustumaan nettikasinon toimintaan nokkelilla ja usein luovilla verkkokampanjoilla. Jokainen kampanja suunnitellaan yksityiskohtia myöden käyttäen hyväksi esimerkiksi sosiaalista mediaa, SEO- ja AdWord-taktiikoita. Näiden työkalujen lisäksi nettikasinot ovat niin sanotun affiliate-markkinoinnin pioneereja. Kumppanuusmarkkinoinnin avulla nettikasinot maksavat ulkoisille markkinoinnin ammattilaisille tulospohjaisia palkkioita toteutuneista tavoitteista. Näin ollen kulukustannukset ovat huomattavasti pienempiä kuin esimerkiksi ulkopuolisen konsultin palkkaamisesta koituvat kulut. Nettikasinot käyttävät myös ilmaista YouTube-sivustoa tehokkaasti hyväkseen mainostamisessa. Yksityisyrittäjät ovat kokeilleet myös Webinarien kautta markkinointia. Webinar on eräänlainen oma verkossa toimiva radio- tai televisiokanava, jota ihmiset voivat seurata. Näin ollen voit pitää ilmaisia sessioita kuuntelijoille ja samalla kertoa omasta yrityksestä, visioista, tuotteista, toimintamallista sekä arvoista.

Kuten huomaat, sinulla on edessäsi pitkä tie, mikäli yllämainitut pointit ja elementit ovat vieraita käsitteitä. Mutta hätä ei ole tämän näköinen. Sosiaalinen media on todella helppokäyttöinen alusta, eikä sen hallintaan vaadita diplomi-insinöörin tutkintoa. Kilpailu- ja SWOT-analyysien tekemiseen löydät Googlettamalla tarkat ohjeet. SEO:n hallitseminen vaatii vain ja ainoastaan sen käyttämistä. Kumppanuusmarkkinoinnin osaajia piisaa taloustaantuman aikana kuin sieniä sateella. Mutta ainoastaan sinä, ja vain sinä, voit rakentaa yrityksesi näköisen verkkokampanjan. Vain sinä tiedät tarkalleen minkälaisen brändin haluat rakentaa. Vain sinä näet yrityksesi tulevaisuuden visiot. Ja mikä tärkeintä, vain sinä voit rakentaa oman yrityksesi.