Google AdWords on hakuyhtiö Googlen tarjoama maksullinen palvelu, jonka tarkoituksena on lisätä internet-sivujesi kävijämääriä, täten kasvattaen verkkomyyntiä ja yhteydenottoja. AdWords mahdollistaa mainoksien kohdistamisen potentiaalisille asiakkaille tietyissä maissa, alueilla, kaupungeissa tai tiettyjen etäisyyksien päässä yrityksestäsi.

Googlen AdWords-palveluun voit luoda tilin täysin ilmaiseksi; maksat vain silloin, kun käyttäjät siirtyvät sivuillesi mainosta klikkaamalla. Kyseessä on ns. ”pay-per-click” -markkinointi. Ideana siis on, että maksat vain kun mainonta toimii ja saa kuluttajat toimimaan. Päivittäisen budjetin päätät sinä, ja jo pienellä sijoituksella pääset alkuun. Rahaa ei välttämättä tarvitse sijoittaa paljoa toimivan kampanjan luomiseksi: tärkeintä on kohdentaa kampanja oikein ja saada oikeat ihmiset löytämään mainoksesi.

Mihin pyrit kampanjallasi?

Kampanjaa suunnitellessa on tärkeää, että sinulla on selkeä näkemys ja tavoite. Millä tapaa kampanjan on tarkoitus kasvattaa myyntiä? Onko tavoitteena saada ihmiset soittamaan maksulliseen palvelunumeroon, saada ihmiset tekemään online-ostoksia vai vain luoda brändille tunnettavuutta? Näihin kysymyksiin kannattaa miettiä vastaukset jo ennen kampanjan julkaisua.

Mainoksia kirjoittaessa tulisi aina pitää mielessä kohdeyleisö ja yrittää saada heidät
– kiinnostumaan tuotteestasi,
– oppimaan siitä lisää,
– tuntemaan ostotarve ja
– ostamaan tuote, johon he toivottavasti ovat myös tyytyväisiä.

Kun he ovat valintaansa tyytyväisiä, todennäköisesti he myös palaavat sivuillesi ja suosittelevat sitä ystävilleen. Mainonnan kanssa tulee kuitenkin olla tarkkana: jos kohdeyleisö kokee mainonnan harhaanjohtavaksi, he eivät helpolla palaa sivuille uudestaan.

adwordraketMainosten kohdentaminen oikealle kohdeyleisölle on tärkeää. Optimaalinen tilanne on tietenkin, jos mainoksesi kohdistuvat henkilöille, jotka hakevat sanasta sanaan sitä tuotetta tai palvelua, jota markkinoit. Hyvin organisoitu kampanja antaa aina parhaan tuloksen. On hyvä tapa lajitella mainokset tietynlaisten sivujen perusteella terveys-, ruoanlaitto-, auto-, muoti- jne. kategorioihin. Jos mainostat ihmisille jotka käyvät usein sivuilla, jotka vastaavat markkinoimaasi tuotetta, todennäköisesti onnistut tavoittamaan kohdeyleisösi.

Myöskään mobiilikäyttäjiä ei tule unohtaa: nykyisin iso osa nettisurffailusta tapahtuu erilaisilla mobiililaitteilla. Älypuhelin löytyy lähes jokaisen taskusta, ja usein sen ruutua tulee tuijotettua päivittäin enemmän kun tietokoneen näyttöä. Myös taulutietokoneet eli tabletit ovat yleistyneet. Mobiililaitteille on mahdollista kohdistaa kustomoituja mainoksia, jotka puhuttelevat paremmin mobiilikäyttäjiä ja mobiilipokeri pelaajat . Tämä yhdistettynä mobiiliystävällisiin sivuihin, joille mainos ohjaa, tarjoaa mainostajalle yleensä parhaan tuloksen. Googlen arvion mukaan heidän palveluitaan käytetään nykyisin jopa useammin mobiilialustoilla kuin perinteisillä tietokoneilla.

Yritä uutta ja seuraa kehitystä

Kokeile erilaisia mainoksia, eri avainsanoja ja testaa eri teemoja kotisivuillasi, joihin mainos ohjaa. Tarkkaile muutosten vaikutuksia ja optimoi kampanjasi näitä tietoja käyttäen. Muista kuitenkin testata yhtä asiaa kerrallaan, sillä muuten tulos jää helposti epäselväksi, etkä tiedä, mikä testi toimi ja mikä ei. Jopa yksittäisen sanan muuttaminen voi tehdä ison eron, joten luo useita variaatioita mainoksistasi ja lopulta tiedät, mikä on toimivin tapa markkinoida tuotettasi.

Conversion tracking eli ns. tulosseuranta on hyvä tapa seurata, mitkä avainsanat johtavat myynteihin tai tuovat parhaiten ihmisiä sivuillesi. Ilman seurantaa on mahdotonta sanoa, mitkä avainsanat toimivat ja mitkä eivät, joten tulosseuranta on kriittisen tärkeää parhaan menestyksen saavuttamiseksi. Monitorointi vie aikaa, mutta se on tärkeä osa menestyvää kampanjaa, joten se tulisi suorittaa ainakin kerran viikossa. Näin saat eliminoitua toimimattomat avainsanat, mikä säästää rahaa ja tuottaa parhaat lopputulokset.

Muista, että voit muuttaa kaikkia asetuksia kesken kampanjan: voit esimerkiksi laittaa vähän klikkauksia keräävät mainokset tauolle tai poistaa ne kokonaan. Raportit, jotka palvelu tuottaa sinulle, on hyvä käydä tarkkaan läpi: niiden tarjoama data kertoo, mikä jo toimii ja mikä vaatii vielä jatkokehitystä.